søndag den 20. marts 2011

Strikket babybluse

Et projekt som jeg haft liggende i kurver i længere tid,
har jeg nu fået strikket færdigt.
Denne lille babybluse er strikket i bomuld
på pinde nr. 3.
Opskriften er fra en strikkebog jeg lånte på biblioteket.
Den er strikket i ret hele vejen igennem.
Efter den er syet sammen har jeg hæklet en kant fastmasker med lyserødt bomuldsgarn.
Weeekenden har budt på det skønneste forårsvejr med sol og dejlig blå himmel.
Hvad kan man andet end at blive i godt humør.
Jeg har købt disse skønne hyacinter som pynter på vores spisebord i allrummet.
Hyacinterne har jeg købt i buketform.
En almindelig hyacint er en løgplante der formerer sig ved både løg og frø. Hyacinten er kendetegnet ved dens lange, smalle blade og dens specielle duft. Den findes i mange forskellige farver, herunder blå/lilla, rød, gul/orange og hvid. Hyacinten blomstrer naturligt i april til maj.
Hyactinen blev sandsynligvis første gang omtalt i græsk mytologi, hvor Apollon ramte en tilskuer med sin diskos. Tilskueren som hed Hyakinthos blev dræbt, og i følge historien begyndte der at spire hyacinter, der hvor Hyakinthos blod havde været.
Hyacinten blev derfor populær og det er uden tvivl her navnet fremkommer.
Rommerne brugte hyacinten som parfumeplante, men den gik efterfølgende lidt i glemmebogen. Først omkring 1500-1600 tallet vendte interessent for hyacinten tilbage, og her begyndte man at dyrke hyacinter. Hyacinten opnåede i samme periode et statussymbol for det bedre borgerskab.
I dag elskes hyacinten af haveinteresserede verden over pga. de yndige farver, flotte blomster,
dejlige dufte og dens tydelige symbol på forår.

1 kommentar:

Lin sagde ...

Du er altsaa bedre end et blomsterleksikon. Tak for fin information, og saa vil jeg herefter passe lidt bedre paa de loeg jeg faar op til jul.
Soed lille troeje du har faaet af pindene.