torsdag den 6. maj 2010

Forårets dejlige blomster




Her i foråret sker der jo en frygtelig masse ting ude i haverne. Ofte kan det være svært at følge med alle planternes udvikling. For ca 3 uger siden fik jeg et tulipantræ af min nabo.
Det var en mindre busk, som hun ikke mere havde plads til. Den blev plantet og vandet grundigt, og se resultatet: en flot næsten udsprunget blomst.
Dette er en meget gammel staude som jeg for ca. 23 år siden fik fra min mors have. Men jeg ved bare ikke hvad den hedder. Er der nogle af jer som kender den, så hører jeg gerne fra jer.
De dejlige røde tulipaner, kan man ikke komme udenom her i foråret. De står flot og troner i haven. I baggrunden kan man se de rødlige pæonspirer komme frem.
Denne staude eer også en meget gammel plante. Bladene er fantastiske at bruge til dekorationer. Blomsterne er flotte men ikke egnet til at plukke ind. Jeg kender desværre ikke navnet på den, er der nogle af jer som ved hvad den hedder, hører jeg gerne fra jer.

5 kommentarer:

Britta sagde ...

Tak for din søde kommentar på min blog; det løfter humøret adskillige grader... ;-)

Det er nogle skønne blomster du har i haven.
Den gule er - tror jeg - en gemserod, og den nederste er en kæmpe stenbræk.
Jeg har selv haft samme slags i haven, men desværre groede staudebedet helt til med skvalderkål, så det blev sløjfet...
Jeg bli'r helt nostalgisk, når jeg ser den slags stauder. Det er jo det jeg er vokset op med, og som hører til i enhver have. Bare øv, at vi har så meget ukrudt og diverse flyvende frø herude på landet... ;-)

Lin sagde ...

Desvaerre kan jeg ikke hjaelpe dig med navnene men tak for det lille kig i din have. Oploeftende og dejligt at se i dette "moegforaar". Det sneede her i gaar brrrrrrrr.
God weekend

My home is my Castle sagde ...

Tusen takk for gode ord inne hos meg :))
For noen herlige bilder du viser.. Ja her skal det snart plantes, har vært litt for kaldt, men tror det skal gå greit nå :))

ha en fin uke
Klem,Kari

Fru Larsen sagde ...

Blæksprutten: Tuisnd tak for hjælpen med hensyn til blomsternavne. Kan godt forstå du savner stauderne i din have.
Lin: Ja foråret er kommet til Danmark, meeeeen frosten lurer engang i mellem, så man skal passe på med nyudplantede blomster.
My home is my Castle - by Kari: God fornøjelse med udplantningen.
Tak for jeres kommentarer:))

Vores have sagde ...

Hejsa.
Din gule gamle staude er en GEMSEROD, en tidlig aprilstaude.
/Hanne Bente