søndag den 30. maj 2010

En blomstrende have

Lørdag var det super godt vejr. Vi var i haven hele eftermiddagen, det var efterhånden længe siden vi havde fået luget imellem blomsterne. Græsset blev slået og kantet af. Sådan en omgang gør virkelig underværker. Bagefter kan man nyde det flotte resultat og pleje sin ømme krop, for ihhh hvor bliver jeg øm efter sådan et arbejde, hvor vi tager en ordentlig tørn. 


De fleste kender og genkender duften af syrener. Syrenhegn i landskabet er et almindeligt syn mange steder i Danmark og i juni måned glædes vi alle ved synet og duften af syrener.
Jeg har en syren i den mørke lilla farve og een i hvid, lige skønne er de. De står med store blomster begge to og pryder haven. jeg har plukket nogle stykker til at have inde.
Det officielle navn Syringa det stammer fra det græske ord Syrinx, som betyder pibe. Syrengrene kan gøres hule indeni og blev tidligere brugt til at lave fløjter og rør af.
Det er vigtigt at vælge et solrigt voksested til sin syren. Syrener, der er plantet i skygge, blomstrer nemlig ikke ret meget.
Syrener blomstrer på sidste års skud. Det betyder at man helst ikke skal beskære syrener. Har man behov for at reducere syrenbusken, skal man:
• vente til midten af juni måned, hvor der ikke længere er blomster.
• hellere skære enkelte store grene af ved bunden af busken, end skære alle grenene af i en højde. Jeg plejer hvert år at skære en af de tykke stammer af. så bliver syrenen ikke så voldsom.
Hvis man vil studse busken skal de gøres i slutningen af juni når busken er afblomstret. Hvis man gør det om vinteren eller tidligt forår, vil man klippe alle blomsterne af.

Liljekonvallerne står også flot lige i øjeblikket.
Liljekonvaller vokser ofte i skoven. Har man disse skønne blomster i haven, skyldes det, at man har gode livsbetingelser for dem. Liljekonval træffer vi næsten altid i klynger; det skyldes, at den breder sig ved udløbere og danner et godt bunddække.
Et konvalbed kan med tiden blive et harmonisk duftbed til stor fryd for øjet og til glæde for resten af havens liv.
Konval er en giftig sag. Alle konvaller er giftige, alle plantedele er dødligt giftige, og selv blomstervandet er giftigt.
Rødderne minder meget om skvalderkål.


Engblommen står i fuldt flor, det varer desværre ikke så længe for denne smukke blomst.
Det danske navn "Engblomme" betyder "engblomst", fordi "blomme" var "blomst" på ældre dansk. Det danske navn antyder, hvor udbredt og almindelig Engblomme må have været i Danmark før i tiden.
Engblommen er i slægt med ranunkelfamilien med. Det er en flerårige urt med store, gule/orange og mere eller mindre kugleformede blomster.  
Rigtig god uge til jer som læser med :))

3 kommentarer:

Mie sagde ...

Åh syrener - det må jeg bare have, når jeg engang får en anstændig og egen have. Jeg er vild med syrener og stopper gerne op for at indsnuse dem, når jeg møder dem på min vej.
Tusind tak for award'en - Jeg er beæret og rigtig glad for du tænkte på mig - og for at have dig som læser hos mig - Ved bare ikke helt om jeg kan hitte ud af, hvad jeg skal gøre med den :-) udover at varme mig gevaldigt ved den.... :-) Fortsat god søndag

Lin sagde ...

Det var dejligt at faa lidt teoretisk viden med paa vejen. Tak skal du ha'. Jeg elsker blomster, men mit frimaerke af en have ligner??????? fordi jeg intet aner om det, saetter planterne forkert, beskaerer dem naar man ikke maa osv.Min mor havde meget groenne fingre og en stor viden som jeg ikke naaede at faa med, saa mine fingre er sorte. Det der med syrenen er skrevet bag oeret.

Britta sagde ...

Skønne billeder af dejlige blomster... Jeg elsker syren og liljekonval, men har desværre ikke nogen af dem... Men bare ved tanken om dem, kan jeg mærke duften...
Måske næste haveprojekt skal indeholde plantning af syrener... ;-)

Ha' en dejlig solskinsdag i det østjyske...