tirsdag den 22. juni 2010

Fødselsdag og pæoner.

Kasper har fødselsdag den 16. juli, altså midt i sommerferien, derfor holder vi altid festen for klassen inden ferien, på torsdag den 24. juni. I år skal den holdes om aftenen.
Vi har lavet invitationer som er delt ud. Menuen kommer til at bestå af tortillas pandekager med oksekødsfyld, dertil salat og flutes. Ispinde til dessert, frugtsnacks og lidt chips.
I haven står mine pæoner flotte med store knopper.
Silkepæoner bliver omkring 80 cm høje og 50 cm brede. De blomstrer i juni-juli måned og de kan placeres i fuld sol eller i halvskygge. Silkepæoner egner sig til afskæring og vil i en buket sprede dejlig duft i huset.
Pæoner skal plantes i samme dybde, som de har i den potte man køber dem i. Det vil sige at toppen af rodhalsen ikke skal være længere nede end ca. 3 cm fra jordoverfladen. Plantes de for dybt vil man opleve at de slet ikke blomster eller kun sætter få blomster. Når folk oplever at deres staudepæon ikke blomster er det i langt de fleste tilfælde fordi de har plantet dem for dybt.

7 kommentarer:

Lin sagde ...

Hvor ser det godt ud. haaber han faar en dejlig fest.
Paeoner ja, regnen fik lagt alle mine ned. Suk.
God ungdomsfest.

Pernille på 1. sagde ...

Hvor er jeg bare "misundelig" på dine pæoner de er rigtig smukke, håber at din søn får en dejlig fest

Britta sagde ...

Åh, det lyder lækkert...
Jeg synes det er rigtig hyggeligt, når ungerne får den alder hvor de skal holde fest om aftenen... Det er li'som lidt anderledes med mad og underholdning, og der er en helt anden stemning end til de almindelige "børnefødselsdage"...
Håber I får en dejlig fest...

Dine pæoner ser fine ud... Er det i grunden ikke dem man i "gamle dage" kaldte for bonderoser...?

Mie sagde ...

Åh jeg elsker pæoner - det er en af mine absolutte ynglings - sammen med hortensia, syren, lavendel - og...og.. - nej pæoner er noget ganske særligt - har lige nu en smuk buket stående hvor jeg spændt venter på at den folder sig ud og viser al sin pragt. I min gamle have havde jeg masser af pæoner og det er en af de første ting, der skal sættes når jeg igen bliver "egen-have-ejer" Tak for kikket:-)

Tina/Chance-strikkeren sagde ...

Jeg gad godt være barn og deltage i den fødselsdagsfest ;o)

Vores pæoner står også bare så flot nu. Man overraskes gang på gang over, der kan være Så meget blomst i sådan en lille knop

Fru Larsen sagde ...

Lin: Hvis du vil redde dine pæoner, kan du lige binde dem på. Så kan de lidt endnu.
Pernille på 1.: Jeg elsker pæonerne det er tegn på sommer og godt vejr. Kasper glæder sig meget til festen.
Blæksprutten: Ja, det er lidt noget andet når festen er om aftenen, jeg ved ikke hvad det er som gør det. Jeg mener faktist at nogle også kalder pæonerne for bonderoser, ved ikke om det er de samme.
Mie: Også her er pæonerne yndlingsblomsten.

Fru Larsen sagde ...

Tina/Chance-strikkeren: Ja, det er fantastisk hvordan knopperne dag for dag springer ud og bliver kæmpestore blomster, utroligt:))