torsdag den 17. juni 2010

Skønne lupiner

Jeg har en del af de skønne lupiner i min have. Lupiner vokser langs vejen og de står i vore haver og lyser op med lange spir af ærteblomster i mange farver.
Der findes et væld af lupinsorter i dag – nogle er fler-årige, andre et-årige.
Lupiner hører til i enhver have med snitblomster, da de gør sig så flot i buketter og blomsterdekorationer.
Den fler-årige havelupin, også kaldet “staudelupin”, er den vi bl.a. ser langs motorvejen. Den får smukke fingerdelte blade og en tæt opret blomsterklase med klare rene farver.
 Den blomstrer i juni, og hvis de afblomstrede klaser fjernes, før den når at sætte frø, vil den blomstre igen sidst på sommeren. Den får tykke rødder, der er dybtgående, og derfor vil planten kunne klare sig selv på tør og mager jord.
På rødderne udvikles kugleformede knolde. De fleste lupiner er hårdføre, og trives bedst i fuld sol, men det sker, at visse havesorter, plantet på en fugtig og lerholdig jord, fryser væk om vinteren. Lupiner trives bedst i en lettere sur jord, der er veldrænet, men som ikke behøver at være næringsrig.
Lupin er let at formere fra frø, og frøene kan sås straks efter modning i august, eller de kan gemmes til foråret.
Lupiner formerer sig ved frø.
Rødderne er skøre på lupinplanter, hvilket gør det svært at dele eller omplante dem.
Lupiner kræver normalt ikke opbinding, men på særlig udsatte steder vil de høje blomster dog knække under stormvejr og lægge sig på jorden.
Når blomsterne er afblomsteret lader jeg dem stå, så frøkapslerne kan modnes og blive tørre, herefter bøjer jeg blomstehovederne nedad, så frøene kan falde til jorden og således formere sig selv.
Håndarbejdet bliver der ikke så flittigt på lige for tiden. Jeg er stadig igang med at hækle tørklæde/sjal. Jeg mangler lige 5 hele firkanter og så afslutningen af trekanter. I næste uge forventes det færdigt.
Rigtig god weekend til jer som læser med :))

3 kommentarer:

Lin sagde ...

Du er jo et omvandrende blomsterleksikon. Jeg er imponeret over din viden og ogsaa over din have. Hernede er vejret saa graat og koldt at ikke ret meget er fremme. Glaedet mig saadan over mine paeoner, men det varede kun en halv eftermiddag indtil uvejret kom tilbage og lagde dem ned. Suk.

Timotei sagde ...

Å, så fine lupiner! Jeg har også lupiner i min hage, men i år har det vært så kaldt at de ikke har våget seg fram riktig ennå. Ønsker deg en riktig fin helg!

Fru Larsen sagde ...

Lin: Jeg ved meget om de forskellige blomster, som er i min have. Det var da surt at uvejret kom og lagde dine pæoner ned. Du kan lige binde dem op med en snor, så står de igen og du kan fortsat nyde dem:))
Timotei: Ja, de er skønne de lupiner, men kulden kan godt forsinke dem lidt:))